Gmina Tyszowce (jako przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne) informuje, iż istnieje możliwość pomniejszania ilości odprowadzanych ścieków o ilość wody bezpowrotnie zużytej tj. wody która nie trafiła do sieci kanalizacyjnej (np. została wykorzystana na cele podlewania terenów zielonych).
W oparciu o ustawę z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 202 0 roku, poz. 2028) przypominamy, iż Gmina bez dodatkowych opłat czuwa nad legalnością i prowadzi wymiany wodomierzy głównych (art. 15 ust. 3 UoZZwW), bez dodatkowych opłat wykona również oplombowanie i czynności weryfikacyjne zgłoszonego podlicznika, natomiast montaż, wymiana i legalizacja wodomierza podlicznika należy do obowiązków Odbiorców usług (art. 27 ust. 6 UoZZwW).
Ponadto informujemy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieje obowiązek legalizacji wszystkich wodomierzy – ważność cechy legalizacyjnej wodomierza wynosi 5 lat licząc od daty produkcji umieszczonej na obudowie liczydła wodomierza (rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dn. 22 marca 2019 w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych – Dz. U. z 2019 roku, poz. 759). Poniżej poglądowe zdjęcie wodomierza ze wskazaniem roku produkcji pomocne dla Usługobiorców w celu wyliczenia 5-letniego okresu legalizacyjnego.
UWAGA!
!) Przed podjęciem decyzji o montażu wodomierza podlicznika sugerujemy przeanalizowanie rzeczywistych potrzeb dotyczących podlewania, kosztów związanych z wykonaniem i utrzymaniem instalacji wraz z wodomierzem a możliwych do uzyskania korzyści w najbliższych latach.
!) Poniższe zasady są warunkami ogólnymi do montażu wodomierza podlicznika – nie odnoszą się do wszystkich przypadków ze względu na mogące wystąpić różnice w rozmieszczeniu wewnętrznej instalacji wodociągowej. Przypadki odstępstw od przedstawionych zasad oraz opomiarowania wody bezpowrotnie zużytej i rozwiązanie przebiegu instalacji należy każdorazowo ustalić z Gminą.
Zasady montażu wodomierza podlicznika
- Wodomierz podlicznik powinien być zainstalowany:
- w budynku, na instalacji wewnętrznej, za wodomierzem głównym i za zaworem antyskażeniowym na rurze/przewodzie wychodzącym bezpośrednio przez ścianę budynku w kierunku punktu czerpalnego usytuowanego na zewnątrz budynku,
- w pozycji horyzontalnej – poziomej z odpowiednim dwustronnym sztywnym umocowaniem.
- przed wodomierzem – podlicznikiem powinien być zainstalowany zawór odcinający dopływ wody do instalacji. Sposób zamontowania zestawu podlicznika powinien umożliwić odwodnienie instalacji za podlicznikiem (w okresie zimowym);
- Między wodomierzem podlicznikiem a punktem czerpalnym wody nie może być zamontowane żadne podłączenie umożliwiające pobór wody z odprowadzeniem jej do kanalizacji. Instalacja nie powinna być zabudowana lub wbudowana w ścianę.
Zaleca się stosowanie jako podlicznika wodomierzy przystosowanych do zamontowania nakładki radiowej do zdalnego odczytu wskazań np. firmy APATOR „Powogaz” typ Smart+ JS1,6-2,5 m3/h DN15 lub DN20 albo przedmiotowych wodomierzy z nakładką radiową do zdalnego odczytu stanu wody.
Zasady rozliczania na podstawie wodomierzy podliczników.
- Po zamontowaniu wodomierza – podlicznika należy ten fakt zgłosić do Gminy.
- Po sprawdzeniu prawidłowości montażu wodomierz podlicznik zostanie oplombowany a następnie wprowadzany do ewidencji i uwzględniany w rozliczeniach za dostawę wody i za odbiór kanalizacji.
- Za utrzymanie w dobrym stanie technicznym i legalizację wodomierza podlicznika odpowiada Usługobiorca.
- Gmina wstrzyma odliczania ilości zużytych ścieków lub wystawi faktury korygujące do poprzednich rozliczeń jeżeli stwierdzi niesprawność wodomierza podlicznika, brak ważnej legalizacji wodomierza podlicznika lub zerwanie plomby.
- Każda wymiana wodomierza podlicznika, powinna być zgłoszona do Gminy celem spisania przez służby stanu wymontowanego wodomierza podlicznika i zaplombowania nowego urządzenia.
- Gmina będzie dokonywała rozliczeń za dostawę wody bezpowrotnie zużytą na podstawie wskazań wodomierza podlicznika w okresie całego roku.
- Dokonywanie regularnych odczytów wskazań wodomierza podlicznika i przekazywanie jego stanu do Gminy leży po stronie Klienta – zużycie zmierzone przez wodomierz podlicznik pomniejszy ilość odprowadzanych ścieków.
- Informacja o stanie wodomierza podlicznika winna być podawana przez Usługobiorców co miesiąc od 15 do 20 dnia każdego miesiąca.
W przypadku montażu nakładki radiowej zamontowanej na podliczniku nie istnieje obowiązek zgłaszania stanu podlicznika.
Zgłoszenia aktualnego stanu wodomierza podlicznika należy dokonywać:
– osobiście – Biuro Obsługi Klienta w Urzędzie Miejskim w Tyszowcach ul. 3 Maja 8, pokój Nr 16 (I piętro);
– telefonicznie/sms-owo – 668 023 421;
+48 84 661 21 21 wew. 40
– mailowo – s.kuropatnicka@tyszowce.pl
- Brak regularności w podawaniu stanu wodomierzy podliczników nie będzie podstawą do wystawienia faktury korygującej w bieżącym okresie obrachunkowym. Tym samym zużycia wodomierzy podliczników nieuwzględnione w danym okresie obrachunkowym zostaną rozliczone w kolejnym okresie obrachunkowym.
- Gmina zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia kontroli w dowolnym momencie stanu wodomierza podlicznika oraz sposobu wykorzystania wody zliczanej przez wodomierz podlicznik – przez upoważnionych pracowników.
Informujemy, że możliwe jest zlecenie usługi zakupu oraz montażu podlicznika Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych Spółka z o. o. w Tyszowcach ul. Wielka 62,
tel. 84 66 19 370, e-mail: pukbok2@onet.pl, www.puktyszowce.pl